Kreatin – Ett omtalat kosttillskott för träning

gym kreatin

Kreatin är ett väldigt omtalat och debatterat kosttillskott som används för att prestera bättre vid träning och även tävling. Precis som många andra kosttillskott så rör det sig alltså om något du kan få i dig genom vanlig kost men där detta av någon anledning inte räcker hela vägen där då ett kosttillskott blir nödvändigt.

Kreatin förekommer naturligt i våra muskler och kommer främst från livsmedel och där kött är vår främsta naturliga källa för det. Problemet som uppstår är att kroppen har möjlighet att nyttja mycket mer kreatin än vad som är rimligt att få i sig från vanliga föda. Det hade krävts att man åt flera kilo kött om dagen för att komma upp i de nivåer som kroppen faktiskt kan nyttja.

Så hur fungerar då kreatin och varför är det ett som omtalet och populärt kosttillskott för träning? Förenklat så är kreatin något som lagras i musklerna och där den är en del i funktionen för att snabbt tillsätta energi till musklerna. Med ett bra förråd av kreatin så är det alltså möjligt att energin till dina muskler snabbare fylls på vilket i styrketräningssammanhang kan innebära ett par extra lyft per set, vilket gör att dina muskler bryts ner med och proteinsyntesen blir bättre än vad den annars skulle blivit.

Det samma gäller för alla explosiva idrotter där energireserven i musklerna snabbt töms. Det är heller inte konstigt att det därför är så populärt just bland bodybuilders och för alla som vill bygga muskler.

Nu kanske du undrar om detta verkligen är så bra för kroppen eftersom man knappast är skapt eller van vid att få i sig dessa mängderna kreatin. Det har gjorts en hel del studier på kreatin men det saknas tester som ser vilka effekter det har på kroppen över väldigt lång tid. Det spekuleras i att en ökad mängd kreatin kan vara en belastning på njurarna men man har inte kunnat visa något på kort tid att det är så. Därför rekommenderas även uppehåll i doseringen på de flesta fabrikat.

Det har även kommit fram en studie där man sett en ökning av DHT med över 50% efter tre veckors användning av kreatin. För de flesta är detta inget problem men för män som bär på gener som gör de tunnhåriga i tidig ålder så kan detta medföra att man uppnår det snabbare. Vet man att man har släktingar som har tappat mycket hår i yngre dar så bör man använda kreatin varsamt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *